onsdag, 04 mars 2026 13:38

Samferdselsministeren etter Bane Nor-møte: Jeg var svært tydelig

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
Bane Nor meldte tirsdag at de utsetter og stanser en rekke utbyggingsprosjekter. Bane Nor ble innkalt til statsråden etterpå. Bane Nor meldte tirsdag at de utsetter og stanser en rekke utbyggingsprosjekter. Bane Nor ble innkalt til statsråden etterpå. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier han sendte Bane Nor hjem med en ryddejobb etter at det tirsdag ble skapte usikkerhet om viktige jernbaneprosjekter.

Nygård (Ap) innkalte Bane Nor til et oppklarende møte etter at Bane Nor i en pressemelding tirsdag varslet utsettelser og stans i en rekke utbyggingsprosjekter. Pressemeldingen ble senere trukket tilbake.

Onsdag kalte samferdselsministeren Bane Nor inn til møte for å få en forklaring. Han mener det er uheldig at det er skapt forvirring om viktige jernbaneprosjekter rundt om i landet.

– Og det er uheldig at Bane Nor ikke har gjort den nødvendige kvalitetssikringen som trengs og har måttet snu i sin kommunikasjon, sier Nygård i en kommentar til NTB.

– Svært tydelig

– Jeg var svært tydelig overfor Bane Nor i møtet i dag. De skal følge opp de prosjektene som er omtalt og vedtatt i statsbudsjettet og som har fulgt ordinære budsjettprosesser, sier Nygård.

Han legger til at han sendte Bane Nor hjem med en ryddejobb.

– De må komme tilbake med status for enkeltprosjekter. Inntil de har gjort dette, så er det ikke aktuelt for meg å kommentere enkeltprosjekter.

Kommer med presisering

Da Bane Nor forlot Samferdselsdepartementet etter møtet sa Bane Nors styreleder følgende til Teknisk Ukeblad :

– Vi kommer til å lage en presisering basert på disse oppslagene og komme med hva som ligger i dette, og hvordan vi kommer til å planlegge videre for de ulike prosjektene.

Han sier møtet handlet om oppslagene som har skapt usikkerhet rundt jernbaneprosjekter, men ville ikke gå nærmere inn på innholdet i møtet.

– Vi har snakket med en statsråd som hadde meninger og var tydelig på hans forventninger, sier styrelederen.

Vil forholde seg til rammene

I meldingen fra Bane Nor tirsdag sa konserndirektør Bettina Sandvin i Bane Nor Utbygging at det var en krevende, men helt nødvendige beslutninger.

– Vi kan ikke igangsette eller videreføre prosjekter uten finansiering. Som ansvarlig for statlig infrastruktur skal vi holde oss innenfor budsjett med de midlene vi faktisk får, sa Sandvin.

Nygård sier til NTB at han forventer at Bane Nor følger opp Stortingets vedtak og statsbudsjettet.

– Vi skal selvfølgelig forholde oss til det som står i statsbudsjettet og følge opp det. De føringene ligger der inntil Stortinget eventuelt endrer dem, sa Sanderud til TU etter møtet.

Bane Nor-kaoset: Flere partier kaller samferdselsministeren inn til Stortinget

Flere partier anklager regjeringen for å ha mistet kontroll på jernbanen, og kaller samferdselsminister Jon-Ivar Nygård inn til Stortinget. Til det sier han ja.

– Hvis det er ønskelig, orienterer jeg selvsagt Stortinget på egnet måte. Jeg forventer at Bane Nor følger opp Stortingets vedtak, og det har jeg formidlet tydelig i dagens møte med dem, uttaler samferdselsministeren til NTB.

Nygård (Ap) innkalte selv Bane Nor til møte onsdag etter at de tirsdag varslet om utsettelser og stans i en rekke utbyggingsprosjekt. Meldingen ble senere avpublisert.

MDGs stortingsrepresentant Oda Indgaard anklager regjeringen for å ha mistet kontrollen over jernbanesektoren.

Vil ha Nygaard til Stortinget

– Samferdselsministeren må så fort som mulig komme til Stortinget og redegjøre for om kuttene er i tråd med Stortingets vedtak. Jeg er nå så bekymret for manglende styring at vi må vurdere om Stortinget må ta ytterligere grep, skriver hun i en epost til NTB.

Også Rødts stortingsrepresentant Remi Sølvberg ønsker en redegjørelse.

– Her må det være full åpenhet om hvilke prosjekter som er berørt, og en umiddelbar redegjørelse om hva som har skjedd og hvordan regjeringen vil sikre forutsigbarhet for pendlere og lokalsamfunn, skriver han til NTB.

– Må rydde opp

Frps Bård Hoksrud slutter seg til MDG og Rødt og sier til NTB at en redegjørelse fra statsråden vil være bra.

– Jeg ser samferdselsministeren sier at Bane Nor må rydde opp. Det fremstår nå som en hjemme-alene-fest i Bane Nor og en statsråd som er lite på. Jeg tror det er fornuftig at han informerer Stortinget, sier Hoksrud, som leder Stortingets transportkomité.

NTB

Andre saker å lese

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

20-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Sjekk toppfarten til Haaland – bare én VM-spiller spurtet raskere

Erling Braut Haaland fikk sin toppfart målt til 36,4 kilometer i timen i VM-kampen mot Irak. Det ga delt 2.-plass på lista over sluttspillets hurtigtog.

Les mer i RingeriksAvisa

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

20-06-2026 Eiendomsoverdragelser Frank Tverran - avatar Frank Tverran

Den siste ukens eiendomsoverdragelser i Ringerike

Her er de siste eiendomsoverdragelsene i Ringerike kommune. Oversikten viser både ordinære salg og andre registrerte overdragelser.

Les mer i RingeriksAvisa

Her er navnet på den nye biskopen i Tunsberg

20-06-2026 Blålys brann politi ulykker Frank Tverran - avatar Frank Tverran

I den alfabetisk ordnede listen nedenfor finner du navnet på den nye biskopen i Tunsberg. Listen inneholder samtlige forslag som har kommet inn. Jan Otto Myrseth skal som kjent bli...

Les mer i RingeriksAvisa